سئو سایت و بهینه سازی سایت
در اهمیت سئو سایت باید گفت که اینترنت بدون جستجو یعنی شهر بدون تابلو، نقشه و راهنما. جستجو در اینترنت به نوعی نقش معبر و راهنما را ایفا می‌کند. اگر می خواهید به راحتی در اینترنت دیده و یافته شوید، باید در صدر نتایج جستجوها قرار بگیرید. از سوی دیگر بهینه سازی نتایج جستجو در وب از قواعدی تبعیت می‌کند که به آن Search Engine Optimization گفته می‌شود. سرواژه این عبارت به نام سئو seo معروف و شناخته می‌شود. جستجوی اینترنت در ایران و اکثر کشورهای جهان با گوگل انجام می‌شود، از همین‌رو اکثر تکنیک‌های بکار رفته در سئو بر اساس الگوریتم این ابرموتورِ جستجوی اینترنت است. در سئو یا بهینه سازی سایت تلاش بر این است تا با استفاده از مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی، خدمات یا محصولات یک سایت در صدر نتایج جستجو شده قرار بگیرد.

سئو علم دیده شدن
سئو علم دیده شدن است، تبلیغات هم تقریبا همین هدف را دنبال می‌کند اما با سئو کاملا متفاوت است. در هرجای جهان، اولین و بهترین راه دیده شدن یک کسب و کار تبلیغات است، در اصل هدف و ماهیت اصلی تبلیغات اینگونه است و تاثیرات مثبتی برای آن کسب و کار خواهد داشت که البته بسیار هزینه برهم هست. معمولا برای افزایش رتبه در گوگل برای تبلیغات زیاد هزینه نمی‌کنند. اما آیا برای دیده شدن یک وب سایت، تبلیغات آنلاین و آفلاین هر دو بر روی سئوی سایت تاثیرگذار است؟ از مهم‌ترین تفاوت‌های تبلیغات با سئو این است که تبلیغات معمولا محدود به رسانه و زمان است. شما برای دوره زمانی خاصی می‌توانید در یک رسانه پرمخاطب حضور داشته باشید حتی اگر خود گوگل را به عنوان رسانه در نظر بگیرید!

وقتی شما در گوگل تبلیغ می‌کنید و با سفارش تبلیغات گوگل درصدر نتایج قرار می‌گیرید رتبه شما هیچ تغییر خاصی نکرده است و نمی‌کند. تا زمانی که هزینه می‌کنید در صدر نتایج هستید. در مورد سایر مدل‌های تبلیغات مثل تبلیغات کلیکی، رپرتاژها، تبلیغات بنری و تبلیغات ادورز و … در سایر رسانه‌ها نیز باید گفت که این مدل تبلیغات به دلیل ارجاع مستقیم یا غیر مستقیم کاربرو افزایش بازدیدها، بر روی سئو سایت تاثیرگذارند. همانطور که اشاره شد، هدف از تبلیغات دیده شدن است، ولی برای سئو و ثبیت جایگاه در صدر نتایج گوگل کافی نیست! سئو زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز داشته و بر خلاف تبلیغات تاثیر آنی ندارد، اما تبلیغات بلافاصله تاثیرگذار است و به همان نسبت هم تاثیری در مقاطع زمانی کوتاه‌تری دارد.

استراتژی سئو سایت
ظرفیت و گسترش دورنمای تجارت الکترونیک، شرکتها را با چالش ها و فرصت های جدیدی در عصر دیجیتال رو به رو کرده است. منظور از استراتژی سئو ، ایده ها و راهکارهایی برای دیده شدن سایت شما و افزایش بازدید مخاطبان در دنیای مجازی است که در نهایت آن ها را به مشتری شما تبدیل می کند. در این مسیر آشنایی با کلیه مراحل قدیمی و نوین استراتژی های سئو لازمه هر کسب و کاریست زیرا استراتژی سئو به قدری اهمیت دارد که حتی قبل از طراحی سایت باید مشخص شود تا مطالب و محتوای مفید و باکیفیتی را از همان ابتدا شامل شود و مورد پسند کاربران قرار گیرد.

سئو فرایندی بین رشته ای
سئو یک نرم افزار، روش ثابت یا ابزار خاص شناخته شده نیست. مجموعه‌ای از روش‌ها و اصول است که طیف وسیعی از فعالیت‌ها از کدنویسی و مسائل فنی گرفته تا تبلیغات و مشتری مداری آنلاین را شامل می‌شود.

فرایند بهینه سازی در دو سایت مختلف حتی اگر در یک زمینه یا صنعت واحد فعالیت کنند شبیه به هم نیست. اگر وب سایتی پس از فرآیند بهینه سازی به صفحه اول گوگل رسید برای همیشه در این موقعیت ثابت نخواهد ماند، زیرا گوگل پیوسته در حال به روز رسانی الگلوریتم های موتور جستجوی خود است، که باعث می شود نتایج بدست آمده از سئو برای همیشه ثابت نمانند. طبیعتا وقتی سایتی به روش صحیح و اصولی به صفحه اول گوگل برسد با هزینه و روش ساده‌تری می‌تواند در صفحه اول بماند. سوالی که ممکن است اینجا به ذهن خطور کند این است که آیا روش غیر اصولی برای سئو هم هست؟ باید گفت بله. متاسفانه برخی از ارائه کنندگان این خدمات سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های غلط، گوگل را فریب داده و کلیدواژه‌ای را با ترفندهایی که به «سئو‌سیاه» معروف است به صفحه اول گوگل برسانند.

 

سئو و بهینه سازی سایت
وقتی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با تبلیغ دارای مرز مشترک شد، درمی یابید که با هدف تبلیغ، سئو سایت‌تان بهبود نیافته است! مسلما علت آن خود سایت و محتوای آن است که نیاز به بهینه سازی اصولی و حفظ جایگاه جستجو دارد که نتیجه آن افزایش بازدیدها و سئو سایت می شود. در واقع این بهینه سازی سایت است که برنامه تبلیغات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله تفاوت های مهم سئو با تبلیغات، دامنه و محدوده آن است. معمولا در تبلیغات تمرکز بر روی یک محصول و خدمت است در صورتی که در سئو تمرکز بر روی کلیدواژه‌ یا کلماتی است که ممکن است چندین محصول یا خدمت را در بر گیرد. بهینه سازی سایت و تبلیغات هر دو به موازات هم از مهم‌ترین مباحث بازاریابی اینترنتی هستند. اما سئو به مراتب از نظرهزینه و پایداری توجیه منطقی‌تری دارد.

اعتماد به تبلیغات یا سئو
کاربران به سئو اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات دارند. باید گفت که در بهترین حالت ممکن، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از کاربران روی تبلیغی که مشاهده می‌کنند کلیک می‌کنند در صورتی که بیش از ۸۵ درصد از کاربران در هنگام جستجو روی اولین نتایج یا نتایج مشاهده شده در صفحه اول کلیک می‌کنند. همین امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای بهینه سازی سایت توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به تبلیغات دارد. مسلما تبلیغات به تنهایی و برای همیشه منجر به فروش خدمت یا محصول نمی‌شود، و تنها باعث ایجاد ارتباط می شود. ارتباطی که منجر به فروش و استمداد روابط می شود، هدفی است که معمولا پس از بهینه سازی سایت و تبلیغات باید به آن پرداخته شود.